9 Juni zullen wij met een Ligier naar Parijs rijden. Deze bijzonder trip is te volgen via onze social mediakanalen.
De Ligier JS60 Heritage Edition is een speciale editie van de Ligier JS60, ontworpen ter ere van de rijke F1-geschiedenis van het merk. Deze stijlvolle auto is een eerbetoon aan de successen van Ligier in de Formule 1 en biedt een indrukwekkende mix van prestaties en elegantie.
Het verhaal van de Heritage Edition begint bij de F1-geschiedenis van Ligier. Het Ligier raceteam debuteerde in 1976 in de formule 1 en wist in de daaropvolgende jaren in totaal negen overwinningen en vijftig podiumplaatsen te behalen, waaronder in de Grand Prix van Zweden en in de Grand Prix van Monaco.
Hoewel Ligier in de jaren '90 minder succesvol was, wist het team nog steeds een aantal podiumplaatsen te behalen voordat het in 1996 werd overgenomen door Alain Prost en omgedoopt tot Prost Grand Prix.
Voor Paul de Vries, eigenaar van Ligier Store Doesburg, was die rijke geschiedenis de basis om de Heritage Edition te ontwikkelen. Paul heeft altijd het belang gezien om het F1-verleden van Ligier naar de modellen van vandaag te vertalen. Dat heeft geleid tot een opvallend en sportief design van de JS60 Heritage Edition. Er is geen Citycar in Nederland te koop die er zo spectaculair uitziet.
De prestaties zijn in overeenstemming met het uiterlijk. De JS60 trekt vlot op en stuurt als een echte auto. Minstens zo belangrijk is het verbruik: de zuinige DCI-motor maakt het mogelijk om ongeveer 1 op 30 te rijden. In combinatie met een tankinhoud van 17,5 liter betekent dit dat de JS60 525 kilometer op één tank kan rijden. Van Doesburg naar Parijs is 541 km, dus met een beetje slim en zuinig rijden rijdt de JS60 op een tank van de Ligier Store in Doesburg tot aan de Eiffeltoren. Het idee voor een avontuurlijke trip was geboren.
De Ligier JS60 Heritage Edition is uitgevoerd in een opvallende blauwe kleurstelling, die doet denken aan de iconische blauwe Ligier F1-auto's. Het interieur van de auto is even indrukwekkend, met luxe lederen bekleding en een state-of-the-art infotainmentsysteem. Voor de belletering zijn de oude Ligier-logo’s gebruikt uit de periode dat Olivier Panis de grand prix van Monaco won.